CITAT (Gita @ 06-11-2011, 16:06)

Menar du allvar? Du vill alltså avskaffa äganderätten, eller missförstår jag på något sätt?
Gita
Lite skoj - mycket allvar...nej, jag vill inte göra revolution men jag blir så förtvivlad när jag läser vad moderaterna skriver och beslutar på sin partistämma. Det är hög tid att växla spår nu, vi förbrukar varje dag mer resurser än vad planeten förmår prestera. Vi lever över våra globala tillgångar med det eviga mantrat `ökad tillväxt´ som ett mått på framgång/misslyckande.
Att bara ställa sig bakom något dylikt som att minska på de få naturreservat vi har kvar borde göra att man får stå i skamvrån - hela natten.
"Det måste finnas en väg ut ur det här samhället" Göran Greiders bok 2010. Läs den - hans förtvivlan över att resurserna tar slut - för oss alla - om vi inte ändrar färdriktning. Det handlar egentligen inte heller om så små fjuttigheter som partipolitik i dethär sammanhanget utan om hur vi och våra barn och barnbarn skall kunna fortsätta leva här på jorden.
Världen har inte återhämtat sig från finanskrisen 2008 och nu står vi inför en ny finanskris - och en klimatkris. Moderaterna styr Sverige och vet allt detta eller inte? men väljer att fokusera på att minska de små och begränsade naturreservat som finns??? och har inga idéer som de saluför om hur vi skall ta oss ur det dilemma som vi sitter i - jag ser det som symboliskt. Att ducka och vägra ta ansvar för de stora hoten och koncentrera sig på det man kan förstå.
Ja, jag vet...ingen politisk ledare i hela världen är beredd att sätta ner foten och säga; "Dethär går inte längre" - Moder Jord sviktar och vårt finansiella system fungerar inte längre.
Vår värld saknar ledare....
Ett boktips till..."Välfärd utan tillväxt" av Tim Jackson eller varför inte den svenska "Den stora förnekelsen" Anders Wijkman/ Johan Rockström
Nu brer jag visst ut mig igen