Jajamen, pollineringen spelar roll för hus frukten blir, dvs om den sitter kvar, blir stor, jämn eller bucklig. Visselrigen kan buckliga päron ha flera andra orsaker men om man upplever att det ett år blir många assymetriska frukter med bucklor och veck, och ett annat år blir bättre så är nog pollineringen största boven.
Dragväxter är mycket viktiga, ja. Sälg är en viktig sådan, särskilt för de första uppvaknande bina och humlorna som är mycket hungriga. Honungsfacelian har jag själv mycket av, den samlar humlor morgon som kväll, men jag har aldrig fått den att blomma så tidigt som vid eller innan päronblommen.
Naturskyddsföreningen har listor på växter för en "fjärilsträdgård" på deras hemsidor, samma växter brukar vara bra för bin och humlor. Själv odlar jag mängder av stenkyndel (som blommar från maj till första rejäla frostnatten), myntor (kungsmyntor är tacksamma) och andra blommande kryddväxter. Oreganon sprider sig själv och kan man hjälpa, den är ypperlig som mat för pollinerare.
Jan - jovisst kan man ympa i ett frösått päron. Men som du indikerar så är vitaliteten på trädet avgörande för hur man lyckas. Är det långsam tillväxt får man klättra upp i toppen för att få ymparna att ta sig.
Det finns mängder av orsaker till att päron inte utvecklas efter riklig blom. Päronrost är ett (googla bilder på oranga prickar på blad), grenskorv (svarta rostfläckar på frukten och suddiga svarta på bladen, skorven angriper ofta grenar också på päron och då är det närapå helt kört att få ett livaktigt träd).
--------------------
|