CITAT (Gita @ 08-11-2011, 20:21)

Jag håller delvis med Jan i den meningen att jag tror på människans förmåga till problemlösning och inneboende överlevnadsinstinkt. Hur morgondagens problemlösningar ser ut kan vi kanske inte föreställa oss, det var trots allt inte särskilt längesedan som ingen kände till internet och inte ens kunde föreställa sig dagens it-samhälle. Detta innebär dock inte att vi inte skall vara varsamma med den natur vi är en del av, men det är nog en självklarhet för de flesta, åtminstone bland oss som har mat för dagen och inte behöva föra en ständig kamp för den dagliga överlevnaden.
Men det jag är nyfiken på är vad ni som har en mer pessimistisk syn på mänskligheten tänker er att vi skall leva.Hur ser era lösningar ut? Vad gör ni själva för att förändra? Hur ser er vardag ut? Vad är ni beredda att offra/avstå från? För att identifiera, påtala och oroa sig tjänar ju inte särskilt mycket till om man inte gör något åt det.Gita
Först och främst måste man se till att alla får en chans att verkligen leva som man lär. Tyvärr ar det alltför många som inte har råd till det nu. Alla borde få större möjligheter att verkligen kunna välja rätt i konsumtionsdjungeln. Som det är nu så är det alltför många som är hänvisade till att alltid behöva välja de minst kostsamma alternativen. Det gäller rakt över all vår konsumtion. Allt från mat till bilköp. De som verkligen har råd att välja en miljövänligare väg, väljer ofta att spendera sitt överflöd på lyx istället, tyvärr. Det blir ännu fler flygresor och ännu mer som hamnar på sopberget osv osv.
Jag tror att ju fler med valmöjligheter desto mer ökar moralen gällande vår miljö.
Vad gör jag då själv? Jo, vi har bl.a investerat i ett miljövänligare värmesystem till huset, vi försöker hålla nere nivån på hushållselkonsumtionen, vi försöker "tänka efter före" och frågar oss om vi verkligen behöver byta ut eller handla på oss en massa onödiga prylar, innan vi träder till verket....ja, det vanliga som de flesta av oss håller på med skulle jag tro.
Jo förresten, vi har slutat åka utomlands på våra semestrar. Det tycker jag att fler borde fundera på. Det är iofs ingen större uppoffring eftersom det finns så oändligt mycket fint att utforska på hemmaplan här i Sverige...osv osv.
Men där någonstans säger vår ekonomi tyvärr stopp. Vi skulle t.ex gladeligen byta ut våra bilar mot något miljösmartare om vi bara hade råd. (Vi bor tyvärr så till att det inte fungerar att åka kollektivt till och från jobbet). Visst är det egentligen en spott i havet och det finns säkert massor man skulle kunna göra men tyvärr är det ju så absurt att ju miljösmartare man försöker leva desto mer kostar det....
Vad gör du själv? Fler tips är alltid välkommet.
(Förresten, tänk ändå om den där förbenade sänkta restaurangmomsen hade investerats i sänkt moms på närproducerad och mer ekologiskt odlad mat istället, då tror jag inte att så många hade protesterat...)
Redigerat av Cacki: 08-11-2011, 23:18