CITAT (Kajsa @ 10-11-2011, 11:44)

Jag var pjoskigare förr, har mest tuffa rosor idag som klarar zon 5 eller mer dom behöver aldrig kupas i min trädgård zon 3 - 4 har också för många rosor för att det ska vara möjligt. Kanadarosor, Gallica, Pimpineller, Rugosarosor, Portland, Bourbon, mossrosor mm behöver inte kupas här. Klenare rosor som Moderna buskrosor, rabattrosor som frusit bort har jag bytt ut till tuffare rosor under åren. Har å andra sidan både Austinrosor, rabattrosor som klarar sig utmärkt utan att kupas som tex Bonica, Katharina Zeimet, The Fairy mm. En ggn blommande klätterrosor som Alchymist, eller andra ömtåliga kan man snurra in i vinterväv, många klätterrosor frös ner hårt här de två sista vintrarna och blommade inte i sommar. Har man rabattrosor som ligger på gränsen vad dom klarar i kyla, kupa dom.
Köp inte för klena rosor för dom fryser bort förr eller senare är min erfarenhet, det är också jobbigt med alla dessa extra omsorger på hösten, har man många rosor tröttnar man med åren.
Plussa istället på 1 - 2 zoner på rosköpen så klara dom sig ändå.
Har bara slängt över extra jord på några nyplanterde rosor i höst, inget annat.
Tack för bra tips! Det är verkligen en aspekt på det hela, det där med om man har många rosor i trädgården, då blir det ett omfattande arbete att kupa allihop.
Det låter som om det är väldigt vackert hemma hos dig på sommaren!/Katarina