CITAT (addo @ 11-11-2011, 16:22)

Klart man får stänga av vägen i vilket fall, men att precissionsschakta runt trädrötter tar oerhört mycket längre tid än att bara gräva som vanligt, och det är kostnaden för att stänga av vägen som är den huvudsakliga kostnaden vid sånna här arbeten.
Edit. Kan tillägga att jag jobbar i byggbranchen och vet.
Så bra att du vet! Då måste jag passa på att fråga hur det kan vara så kostsamt att stänga av en väg några dagar? Traffiken får köra en liten omväg och det går långsammare att ta sig fram. På vilket sätt ger det en kostnad för kommun/vägansvarig (trafikstyrelsen?)? Ofta leds inte ens traffiken runt på alternativa vägar utan man får hitta själv.
Huggorm: När det gäller rötterna och deras utbredning var mitt resonemang följande:
Just eftersom marken runt är hårdgjord och därmed lär vara extremt vattenfattig borde trädet ha gett upp försöken att hitta vatten med sidorötter utan satsa på djupet istället. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte tar det mesta från grundvattnet (alternativt att den stött på någon trevlig vatten-/avloppsledning) Jag vill dessutom minnas att ek inte har särskilt mycket sidorötter utan främst använder sig av en rejäl pålrot. (Det var ett tag sedan jag läste på i den aktuella frågan så jag kan naturligtvis ha blandat ihop allting i min hjärna.)
Bassam: Du får ringa någon ansvarig på Stockholms kommun och erbjuda dina tjänster.
Du verkar vara den ende som håller med mig om att det borde vara möjligt att genomföra en flytt.
Det skulle vara intressant om någon med mer handfast erfarenhet uttalade sig. Någon arborist (Mike?) som varit med om eller hört talas om något liknande äventyr? Om även proffesionen sågar mitt förslag så kommer jag att vika mig i frågan...