CITAT (Red Top @ 12-11-2011, 11:08)

Azur.
Tycker du alltså att det är rätt att sälja ut äldrevården till riskkapitalbolag, vars enda syfte är att gå med vinst.
En vinst, som går direkt till skatteparadis, och inte renderar en enda krona i skatt till Sverige.
Det är helt irrelevant vart pengarna går så länge man följer lagen. Det som spelar roll är i första hand kvalitén på vården och i andra hand kostnaden.
CITAT
Avsikten med utförsäljningen var ju att ge riskvilliga svenskar möjlighet att driva vården i egen regi. Inte som nu att sälja ut vården till 3-4 riskkapitalbolag, som dominerar marknaden.
Som jag förstått det var avsikten med utförsäljningen att sänka de skenande vårdkostnaderna och ge kommunerna möjlighet att byta ut vårdgivare som misskött sig. Jag tycker illa om monopol och skulle gärna se fler aktörer, men statens jobb är att se till att medborgarna har så bra sjukvård som möjligt så billigt som möjligt, inte att detaljstyra marknaden av ideologiska skäl.
CITAT
Det förstår ju varje människa med grundläggande ekonomisk kunskap, att äldrevården inte kan gå med vinst, om man inte sänker kvalitén.
Det vet varje människa med grundläggande ekonomisk kunskap att det finns nåt som heter slöseri. Om de privata aktörerna kan ge lika god vård för mindre pengar, betyder det att de kommunala aktörerna är misskötta och slösar bort skattebetalarnas pengar.
CITAT
Jag förstår att du inte läste artikeln av Johan Alvehus i Svenska Dagbladet, som jag lade in.
Johan Alvehus poäng var att vårdföretagen konkurrerar om kontrakt genom att ge det lägsta budet - den som säger sig kunna ge vård billigast får kontraktet. Så fungerar all upphandling, det är inget problem förutsatt att man har tydliga krav och regler, gör uppföljningar, och kontraktörer som inte når upp till kraven ekonomiskt och juridiskt ställs till svars.
CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2011, 11:21)

"
Caroline Szyber hänvisar till att vi ser allt fler exempel på våldsamma situationer i samhället. Så kan det vara, våldet ökar sannolikt i ett samhälle där många unga män går utan jobb. Där trångboddheten gör att de måste hänga ute på stan.
Våldsbrottslighet minskar sannolikt konstant och sedan lång tid, antalet
anmälda brott ökar pga minskande tolerans mot våld - man kan se det på att den enda brottstyp som alltid anmälts, mord, stadigt minskar. När jag var liten var det lagligt att slå barn och ingen skulle nånsin kommit på tanken att polisanmäla ett slagsmål mellan barn, och går man tillbaks till 1800-talet var slagsmål ett stort helgnöje ungefär som sport idag.
Redigerat av Azur: 12-11-2011, 11:47