Det finns faktiskt en aspekt till som kanske inte alla tänker på. Det kanske ligger lite före i tid men det kanske vore bra att ligga steget före för en gångs skull (vilket inte är alliansens starkaste sida precis. Tänker närmast på konsekvenserna av deras förda sjukförsäkringspolitik). Risken finns att vi kommer att stå där en dag med ansikten som fågelholkar och undra "vad hände"

om man tänker till lite redan nu.
Det handlar om risken för sjunkande personalkompetens i den privatiserade delen av äldrevården. Nästa steg blir sjukvården vilken än så länge ligger lite efter där.
Jag vet inte om gemene man brytt sej så mycket om vad vårdpersonal som fått hänga med i kommunernas privatiseringskarusell har att säga, men jag kan intyga att det börjat susa i säven ordentligt där.
Förutom att arbetsbelastningen har ökat till orimliga höjder och att de pressas till att börja vanvårda brukarna, så har det även börjat infinna sej ett rejält mått av skam över sina arbetsgivare hos dem. Även de nås av alla skriverier om vanvården som uppdagas i media.
Tänk er själva vilka det är som får ta emot missnöjet och klagomålen i första steget. Det är naturligtvis de som jobbar närmast brukaren. De får stå där öga mot öga med förtvivlade anhöriga och försvara sej och givetvis känna att de inte gör ett bra jobb. Själva är de precis lika måna om och beroende som alla andra av en fungerande sjuk- och äldrevård naturligtvis, eftersom de också har ett privatliv och egna anhöriga vid sidan av jobbet.
Detta i sin tur leder till att kompetent personal inte orkar jobba under de här förutsättningarna och alltmer kommer att söka sej därifrån. De extra kronor som ev en privat vårdgivare kan erbjuda uppväger verkligen inte allt, vilket man har en känsla av att vissa tycks tro.
Med tanke på hur många sökande det finns till varje ledig tjänst och vad dessa personer har för tidigare meriter så slås man av hur många det är som kommer från just den privatiserade delen av äldrevården. Det säger en del och får varningsklockor att ringa. Än så länge ligger som sagt sjukvården efter gällande privatiseringen och än finns det tjänster att söka, men vad händer i nästa steg när det alternativet också försvinner?
Ska vi låta kompetensen försvinna ut i tomma intet när folk börjar söka sej från vården helt och hållet? Det känner väl alla till hur obenägna dagens ungdom är att söka sej till vårdyrken och ska vi dessutom låta personalbristen eskalera ännu mer genom att den kompetens vi i dagsläget redan har, så är det inte svårt att räkna ut vart det kommer att barka och vilken vård vi kommer att kunna erbjudas i framtiden.
Det arroganta inlägg Gita skrev tidigare i tråden om personalens flathet och att de förväntas riskera sitt jobb och vara villiga att söka nytt jobb om de går i media med missförhållandena inom vården gjorde mej så förbannad att jag blev helt förstummad. Jag hoppas verkligen att inte alla ni som är för privatiseringen är av samma åsikt och har samma inställning till era medmänniskor som hon!
Jag hoppas verkligen att ni tänker över era åsikter gällande en fortsatt vårdprivatisering ordentligt och i solidaritet med vårdpersonalen hjälper till att slå näven i bordet
mot en fortsatt utökning. Vård personalen behöver hjälp eftersom ingen vill lyssna på dem! Stå upp för er själv och era anhöriga och protestera
nu! Sluta förvänta er att andra ska bana vägen för er! Gör något själva!!!!!!