Det finns en tråd här på odla som är gammal men som är väl värd att läsa
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t72107.html. Thomas Wahlqvist skriver många kloka ord där.
Själv har jag bott i området i 44 år varav 16 i detta hus med stor tomt. Först för ca 7-8 år sen började stadsfolk flytta hit med allt vad det innebar. Jag har min trädgård, jag har mina träd, och det är många stora, ek, bok, björk, gran och fler andra sorter håller på att växa upp. Några nyare inflyttade gör precis som jag, medans andra gnäller som du. Men det är faktiskt bara att gilla läget om man flyttar till en trädgård eller landet.
Jordabalken ger dig rätt i slutändan men det är en lång väg dit. Läs gärna bifogade länken så slipper vi tjafsa.
Och jag bryr mig faktiskt inte om vad mina grannar tycker eller anser, några av dom har redan trätt över gränsen, bokstavligt, genom att asfaltera på min mark. En annan sprängde olagligt med en raserad terrass hos mig som följd.
Jag hoppas att din granne får reda på vad du gör, kallar henne och så vidare. Lite hyfs (läs respekt) kan man väl ändå visa här även om du inte visar den mot din granne IRL?