Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtbelysning enkel förklaring tack
          Nickan74
          Inlägg 14-11-2011, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 20 719

Jag försöker förstå det här med växtbelysning. Men alla sökningar ger för avancerade svar.

Jag behöver veta vad jag behöver. Jag vill ha till en liten yta frösådder i vår (så de inte blir rangliga) och en om man vill ha en krukväxt inne i rummet. Billigast alternativ, gärna som man kan sätta i en vanlig befintlig lampa och var köper man dem? Vad kostar de ungefär?

Jag har läst allt från att man kan ha vanlig lågenergilampa (vilken är vanlig?) till att man ska köpa lysrör för 2000 kr.
          Nån som kan bringa ljus och klarhet? wink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 14-11-2011, 11:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag har gjort några enkla lösningar och detta funkar bra för mig.

Den första har jag inne i vårt allrum (för växter som vill ha mer värme eller under själva groningstiden), det är en träram som jag har monterat två stycken lågenergilampor på. Har skruvat ihop sladdar och kontakter själv (känner man sig osäker på det så ska man be någon annan göra det dock).
          Denna ram hänger sedan i kedjor från taket så det kan regleras i höjd beroende på växterna (på bilden är det dock snören, gammal bild) samt att det ligger ett lock på av en kartong som jag limmat fast aluminiumfolie på för lite mer reflektion av ljuset.
          Bifogad fil  IMG_2767_1.jpg ( 90.59k ) Antal nedladdningar: 42

Nere i källaren har jag två lagerhyllor som jag har satt fast lågenergilampor på samma sätt. Vill man reglera höjden där får man i stället sätta något under krukorna. Dessa hyllor används till medelhavsväxerna som under vintern bor i garaget där det är max 10 grader samt i pannrummet där frösådderna får växa till sig i ca 16-18 grader.
          Bifogad fil  IMG_2784_1.jpg ( 69.04k ) Antal nedladdningar: 35

Just ja, jag har ju som sagt använt lågenergilampor. Hittade på Coop några med lite mer ljusstyrka (tror det var 15 W) än de som man använder vanligtvis i hemmet.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-01-2026, 22:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon