Jag har gjort några enkla lösningar och detta funkar bra för mig.
Den första har jag inne i vårt allrum (för växter som vill ha mer värme eller under själva groningstiden), det är en träram som jag har monterat två stycken lågenergilampor på. Har skruvat ihop sladdar och kontakter själv (känner man sig osäker på det så ska man be någon annan göra det dock).
Denna ram hänger sedan i kedjor från taket så det kan regleras i höjd beroende på växterna (på bilden är det dock snören, gammal bild) samt att det ligger ett lock på av en kartong som jag limmat fast aluminiumfolie på för lite mer reflektion av ljuset.
IMG_2767_1.jpg ( 90.59k )
Antal nedladdningar: 42Nere i källaren har jag två lagerhyllor som jag har satt fast lågenergilampor på samma sätt. Vill man reglera höjden där får man i stället sätta något under krukorna. Dessa hyllor används till medelhavsväxerna som under vintern bor i garaget där det är max 10 grader samt i pannrummet där frösådderna får växa till sig i ca 16-18 grader.
IMG_2784_1.jpg ( 69.04k )
Antal nedladdningar: 35Just ja, jag har ju som sagt använt lågenergilampor. Hittade på Coop några med lite mer ljusstyrka (tror det var 15 W) än de som man använder vanligtvis i hemmet.