CITAT (flaxss @ 14-11-2011, 12:22)

Är det inte skillnad på Sylvania gro-lux som aquastar ? har aldrig haft gro-lux. Eller det är kanske nästa generation det menar ?
Gamla 70-tals gro-lux rör hade ett ganska obehagligt lila sken och gav ett mörkt intryck, andra generationens rör (Aquarelle etc) har ett behagligare vitt sken med en svag rosa ton.
CITAT
Vid frösådd har jag märkt att närmre lysrören är knubbigare blir dom även med sämre lysrör.
Ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet till ljuskällan*, så halverat avstånd till rören ger 4 gånger mer ljus. Mer ljus = knubbigare planta.
CITAT
Men vill man ha lägre plantor kan man nog främst sätta ljuset närmre, exempel mina citrusar får kortare och kortare mellan noderna desto längre in skottet kommer i armaturen. Exempel sådde jag doroteablomma där lysröret stod ca 2-3cm ifrån krukan det blev som man hade sått dom ute plantorna blev knubbiga och inte högre än 1cm, medan vid 10cm med samma blev dom mycket längre och sträckter sig.
Jäpp, med lysrören på 2 cm höjd får plantan flera gånger mer ljus än med lysrören på 10 cm höjd.
Även lysrör/lågenergilampor kan dock bli hyfsat varma så viss försiktighet skadar nog inte; jag skulle nog personligen hålla 5-10 cm eller så mellan plantor och lysrör.
* Ja, OK, det gäller om det är en punktljuskälla utan reflektor, normalt avtar ljuset långsammare än så.
Redigerat av Azur: 14-11-2011, 12:41