Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtbelysning enkel förklaring tack
          Nickan74
          Inlägg 14-11-2011, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 20 719

Jag försöker förstå det här med växtbelysning. Men alla sökningar ger för avancerade svar.

Jag behöver veta vad jag behöver. Jag vill ha till en liten yta frösådder i vår (så de inte blir rangliga) och en om man vill ha en krukväxt inne i rummet. Billigast alternativ, gärna som man kan sätta i en vanlig befintlig lampa och var köper man dem? Vad kostar de ungefär?

Jag har läst allt från att man kan ha vanlig lågenergilampa (vilken är vanlig?) till att man ska köpa lysrör för 2000 kr.
          Nån som kan bringa ljus och klarhet? wink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2011, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Är det inte skillnad på Sylvania gro-lux som aquastar ? har aldrig haft gro-lux. Eller det är kanske nästa generation det menar ?

Jag har testat vanliga utan märke kallvita och varmvita, power-glo, flora-glo, philips aquarelle och TLD new generation tror jag den hette, aquastar.
          Vid frösådd har jag märkt att närmre lysrören är knubbigare blir dom även med sämre lysrör.

Sämst av dessa jag använt har varit Flora-glo och även kallvita och varmvita utan märke sedan har jag också använt ett konstigt lysrör som hette iris kommer jag ihåg nu gav inte sådär jätte bra resultat verken i akvarium eller till frösådder. Bli stora och ljusgröna blad och gängliga/långdragna. Dock blev det väl lite bättre än bara fönsterljus (vinter). Såsett bättre än inget alls.

Philips rören har jag inte heller sett någon skillnad, men ändå bättre plantor av ovan rör. Power-glo är väldigt blått men hade det bara en korttid men tyckte inte heller det varså stor skillnad jämte Philips. Hagen-glo rören ska ju dock tappa styrka väldigt snabbt medan sylvania auqstar har jag haft i två vintrar utan att byta och ändå fått bra tillväxt.

Sylvania aquastar ger mycket blommor (men det kan dock luras det är mer än ljuset som styr blomning). Men även frösådder tycker jag blir bättre under detta ljus. Dock inte jätte stor skillnad med Philips, däremot ett plus att det håller länge (aquastar). Men Philips kanske också håller länge, då jag fastnade för aquastar så har jag inte kört Philips mer än en säsong (tld har jag dock haft två säsonger men inte aquarelle).

Just nu har jag inga bilder att visa på hur plantorna blir under de olika, men bland annat sådde jag Påfågelblomster under olika lysrör under sylvania aquastar blev plantorna korta och smala mörkgröna blad. Medan det under TLD blev bredare och ljusgröna blad och lite långa(längre) (dock inte gängliga eller så).

Men vill man ha lägre plantor kan man nog främst sätta ljuset närmre, exempel mina citrusar får kortare och kortare mellan noderna desto längre in skottet kommer i armaturen. Exempel sådde jag doroteablomma där lysröret stod ca 2-3cm ifrån krukan det blev som man hade sått dom ute plantorna blev knubbiga och inte högre än 1cm, medan vid 10cm med samma blev dom mycket längre och sträckter sig.

Citera
          Azur
          Inlägg 14-11-2011, 12:40
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (flaxss @ 14-11-2011, 12:22) *
          Är det inte skillnad på Sylvania gro-lux som aquastar ? har aldrig haft gro-lux. Eller det är kanske nästa generation det menar ?

Gamla 70-tals gro-lux rör hade ett ganska obehagligt lila sken och gav ett mörkt intryck, andra generationens rör (Aquarelle etc) har ett behagligare vitt sken med en svag rosa ton.

CITAT
          Vid frösådd har jag märkt att närmre lysrören är knubbigare blir dom även med sämre lysrör.
          Ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet till ljuskällan*, så halverat avstånd till rören ger 4 gånger mer ljus. Mer ljus = knubbigare planta.

CITAT
          Men vill man ha lägre plantor kan man nog främst sätta ljuset närmre, exempel mina citrusar får kortare och kortare mellan noderna desto längre in skottet kommer i armaturen. Exempel sådde jag doroteablomma där lysröret stod ca 2-3cm ifrån krukan det blev som man hade sått dom ute plantorna blev knubbiga och inte högre än 1cm, medan vid 10cm med samma blev dom mycket längre och sträckter sig.

Jäpp, med lysrören på 2 cm höjd får plantan flera gånger mer ljus än med lysrören på 10 cm höjd.

Även lysrör/lågenergilampor kan dock bli hyfsat varma så viss försiktighet skadar nog inte; jag skulle nog personligen hålla 5-10 cm eller så mellan plantor och lysrör.

* Ja, OK, det gäller om det är en punktljuskälla utan reflektor, normalt avtar ljuset långsammare än så.

Redigerat av Azur: 14-11-2011, 12:41

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon