CITAT (*Stintan* @ 15-11-2011, 08:08)

Ja då är det väl du som får skämmas och inte grannen! Om du nu måste göra så att det blir fult gjort. Fast jag förstår inte varför man inte kan fixa sånt där i samförstånd. Varför inte föreslå grannen att hon låter en arborist utföra beskärningen istället om hon nu inte klarar att utföra det själv.
Lagen är väl inte så klar och tydlig om hur man bör förfara för du får ju samtidigt inte förorsaka skada på annans egendom.
Samförstånd är givetvis det bästa men när inte trädägaren vill...? Man måste alltid ge denne möjlighet att utföra det själv men sen är det fritt fram. Grenarna får dock inte kapas hur som helst men å andra sidan kan man inte såga av en gren på så många sätt. Man får dock inte göra på det bästa sättet, vid grenkragen, för då är man inne på trädägarens tomt.
Jag har några buskar som står nära tomtgränsen, mamma planterade dem lite tokigt. Ibland missar jag beskärningen så grenar hänger över häcken och blir det för mycket kapar grannen in dessa. Vi har kommit överrens om detta och det funkar utmärkt.