Jag gillar det här med att man ska prova sig fram till en balanserad diet och motion som fungerar för sin egen kropp med de rörelser man behöver göra. Det ser säkert olika ut beroende av jobb, motion och familjeliv.
När jag fick diabetes 2 konstaterad lusläste jag alla innehållsförteckningar och precis som Malcolm konstaterat så är det svårt att hitta kolhydratlågt bröd. Min lösning har varit att minska mängden bröd och fokusera på det som är ovanpå. En brödskiva till frukost med bra pålägg och grönsaker. Man skulle väl bo i Danmark där smörgåskulturen är annorlunda än här. Så mycket pålägg att man knappt ser brödet. Det danska rågbrödet är relativt bra ur kolhydratsynpunkt. Gott och smakrikt, man blir mätt på en liten skiva.
Det här med att diabetessköterskor propagerar för rotsaker förstår jag inte. Min diabetessköterska talar om tallriksmodellen och att jag ska mäta blodsockret före och efter måltiden, före och efter motion, för att se vad min kropp behöver. För mig är andra rotsaker bättre än bara potatis, men jag vet inte om det är samma för alla.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|