Rotsaker innehåller mycket kolhydrater och enligt tallriksmodellen ska man väl äta halva tallriken med just sådana. Det känns inte så bra att man propagerar för det då tycker jag.
Vaför trycka i sig rotsaker när man kan äta andra grönsaker med mindre kolhydratinnehåll ?
När min mamma fick diabetes så var rådet att äta 2 - 3 potatisar till varje måltid SAMT flera skivor bröd. Protein skulle hon äta väldigt lite av. Hon fick också rådet att hon skulle inte äta vare sig pasta eller ris.
När min mormor fick diabetes så fick hon i början i stort sett leva på kokt vitkål för det fanns inget insulin . När det togs fram så kom distriktsköterskan hem och gav henne sprutor.
Råden varierar med åren alltså men jag vet sköterskor som nästan befinner sig på nivån angående vad man ska äta som det som gällde när min mamma fick diabetes.
Har för mig att jag läst någonstans att om man lägger mycket pålägg på brödet så ska det så att säga " ta ut " kolhydraterna.
Man måste ta ansvar själv och prova sig fram , det är inte som när mamma fick diabetes och behövde insulin. Hon blev inlagd minst en vecka på lasarett medan man provade ut dosen. Problemet var bara att när hon kom hem åt hon annan mat och hon hade inte fått någon blodsockermätare.
Kontroller hos sköterska gjorde bara någon gång i kvartalet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|