Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förädla bokashi till prima jord?
          Bookia
          Inlägg 24-11-2011, 17:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 48 168

Hej,

jag har i några månader samlat på mig biologiskt avfall och blandat med bokashiströ. Är inne på min tredje hink och nu börjar det bli dags att blanda ut den första hinken med vanlig jord för att bokashin ska hinna "bli jord" och pH:t ska normaliseras innan det är dags för vårens plantering.

Jag har ingen odlingserfarenhet sedan tidigare så allt är nytt för mig, dvs jag har ingen aning vilken jord som är bäst, vet bara att jag har hört och läst flera rekommendationer om att alltid köpa jord som kostar en slant. I tråden "tillverka jord" var det någon som tyckte att Hasselfors ekologiska älgjord var bra. Jag har googlat på Hasselfors hemsida men jag hittar inget älgjord där!? confused.gif
          Däremot hittar jag mängder med olika andra typer av jord och jag har ingen aning vilken som kan passa mig. Mitt mål är att odla ätligt på min balkong (icke inglasad), som tomater, gurkor, sallad, jordgubbar, smultron, förhoppningsvis även auberginer och zucchinis. Jag har ju bokashi att utgå ifrån så där finns massa näring, vilket jord bör jag då blanda ut det med, skulle Hasselfors grönsaksjord passa?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kaninen
          Inlägg 26-11-2011, 12:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 62 123

Ok. Nu kommer jag ut: Jag håller också på med Bokashi,smiley_small_hug.gif
          och EM m.m..

Det verkar ju så trevligt att kunna göra egen jord men är inte köpejord steriliserad? Borde inte "riktig" jord fungera bättre?

Citera
          Bookia
          Inlägg 26-11-2011, 12:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 48 168

CITAT (kaninen @ 26-11-2011, 12:28) *
          Det verkar ju så trevligt att kunna göra egen jord men är inte köpejord steriliserad? Borde inte "riktig" jord fungera bättre?

Kaninen, med 'riktig' jord, menar du gå ut till skogan och gräva upp jord där? Jag har aldrig hört talas om att köpejord skulle vara steriliserad, det låter ju helt orimligt. Hur kan något växa i sterilt jord, då sterilt betyder dött, dvs inga levande organismer i jorden överhuvudtaget.

Azur, tack för ditt svar. Det var nåt sådant jag själv hade kommit fram till. Jag funderar dock på att nu, första gången jag gör detta, ändå köper näringsrik finjord att blanda med bokashin. Extra näring kan ju knappast skada, grönsaker tar ju bara så mycket de behöver.
          Självvattnande krukor låter också hemskt praktiskt, synd bara att de är så förbaskat dyra. sad.gif

Citera
          kaninen
          Inlägg 26-11-2011, 13:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 62 123

CITAT (Bookia @ 26-11-2011, 12:47) *
          Kaninen, med 'riktig' jord, menar du gå ut till skogan och gräva upp jord där? Jag har aldrig hört talas om att köpejord skulle vara steriliserad, det låter ju helt orimligt. Hur kan något växa i sterilt jord, då sterilt betyder dött, dvs inga levande organismer i jorden överhuvudtaget.

Ja ungefär så, eller gräva på kolonilotten eller i bostadsrättsföreningens rabatt eller i en gammal blomkruka,
          för att inte få dåligt samvete kan du ju ersätta den tagna jorden med mogen Bokashi, då har du ju gjort dagens goda gärning den dagen i alla fall.. coolgleam.gif

PS. Visst, det kanske låter sjukt men jag står nog på mig angående att köpejord oftast är steriliserad, kommentarer någon?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon