Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har ni höstat klart, planterat några rosor ?
          Kajsa
          Inlägg 29-10-2011, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Hur går det rosvänner, är ni klara med löven, planterat nya rosor, klippt ner perenner, flyttat runt, satt lökar ?
          Jag trodde jag nästan var klar har bara en del löv kvar men nu får jag tre tyska Rugosa rosor från Rusenschule i veckan som beställdes av en rosvän i våras, Wild Eagle, Wild Pearl, Wild Sea så nu får jag gå ut och klura ordentligt, har ruskigt trångt i alla rabatter g.gif Annars blev det få nya rosor i år mot vad det brukar bli, har satt mer perenner och klematis.

Två här nedan från samma plantskola

Wild Mountain, från Rusenschule, frös icke ett dugg i vinter, blir en lagom buske 1.20

Wild Fox, samma som ovan i storlek, frös inget heller, friska rosor som alla Rugosa rosor är
          Ingen av dom doftar starkt

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ezereht
          Inlägg 26-11-2011, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag har knappt varit i trädgården senaster två månaderna. Varit utplacerad av skolan i två omgångar, och så en ruskig förkylning som det egentligen tog 3 veckor inna jag blev bra, ni vet så man har energi över för mer än det nödvändigaste.

Har rensat lite ogräs som ssyns bättre på hösten när blad vissnar ner, det är väl mest det. Funderat på att gräva upp en klätterros som jag tycker fryser alltid så mycket så det blir nästan inga rosor (blommar på fjolårsgrenar), men kanske väntar den här vintern och se hur det blir.

Sen fick jag ju en ny ros Aspirin Rose, den är ju planterad. Men var nog i augusti. Skulle behöva jordförbättra en del, men har inte orkat ta tag i det. Sen måste jag nog binda ihop en del saker så snön inte knäcker dem sen.

Jag gjorde det i fjol men då vek sig alltihop istället.. allt knäcktes inte men många fick sånna böjskador "greenstick". Funderar om jag borde skaffa metallpinnar eller något och sätta i mitten så "alltihopet" hålls upprätt. Vad give jag inte för att ha sånna armeringsjärnburar som Kajsa har *suck.

Kom lite nya perenner i augusti också. Inte helt klar med vad jag ska göra av allt, just nu är det mest nergrävt lite på måfå. Ska jag vidga någon rabatt? Göra en ny? Man får fundera i vinter wink.gif

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 07:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon