"Hjälpare"... Ja, det kan man nog kalla oss. Man bara ställer upp i ur och skur, det sitter i ryggmärgen på nåt vis. Jag skulle aldrig kunna stanna upp och tänka att jag inte vill hjälpa till. Inte omedelbart i alla fall, men kanske man skulle säga ifrån att jag minsann vill känna att nån finns där för mig också... Och jag är också sån som inte vill störa andra med mina bekymmer och tankar. Men det kan vara svårt för dem att uppfatta hur man mår om man inte säger nåt... Ibland kan allt bli för mycket, och då blir man lite deppig av att känna sig ensam, speciellt när man nyss hjälpt någon annan med sitt... Precis som att man inte räknas...
Men när ens vänner glömmer bort ens födelsedag, då är det dags att söka sig nya vänner! Det minsta man kan begära är väl att de kan höra av sig och gratulera på dagen. Personligen skulle jag talat om det för dem vid nästa samtal! Då har man gått från vän till bekant när de glömt bort ens födelsedag.
Jag har egen erfarenhet av vänner som jag haft dessa problem med, men även en syster som bara tar och tar...
Var hos en klok människa en gång, och hon sa "se hur männikor är, inte hur du vill att de ska vara". När jag känner mig lite deppig tänker jag på de orden, för på nåt vis är det ju dom som har problem, inte jag.
Kram på er alla, "hjälpare"!