En sån där "hjälpare" har jag också alltid varit, förr - inte nu längre. Precis som ni andra beskriver så fanns jag alltid där och hjälpte, lyssnade, tröstade och allt vad det nu kunde röra sig om samtidigt som jag skulle vara duktig ensamstående trebarnsmor. Jag flängde mellan jobb, föräldramöten och "vänner i nöd" i ett sånt tempo så jag alldeles glömde bort mig själv och mina behov. Så en dag orkade jag bara inte längre, men var var vännerna då? Ingen ville/orkade/hade tid att stanna upp och lyssna på mig. En av de s.k. vännerna sa t.o.m. i telefon " - Jaha, mår du inte bra? Men då hör jag av mig senare då, när du orkar lyssna." Kan tala om att hon är avförd från listan efter den kommentaren... Under de följande jobbiga veckorna fanns det bara två vänner som höll kontakten och brydde sig om mig och hur jag mådde, de övriga, ett tjugotal, var som bortblåsta. Jag lät dem förbli bortblåsta. Man brukar ju säga att "i nöden prövas vännen" och så är det tyvärr. Min nyblivne pojkvän (på den tiden), numera make, brukade fråga mig varför jag alltid ställde upp som soptunna åt dessa människor, då tyckte jag att det lät illa, men så här efteråt inser jag att det var just det jag var "en alltid öppen soptunna" där de kunde dumpa sitt elände och tröstade och styrkta gå vidare. Nu har jag lärt mig att säga nej, jag ställer inte längre upp på envägskommunikationer. Vänskap är både ett givande och tagande. Det har kostat mig de allra flesta av mina s.k. vänner och det är det värt. De var ju ändå inga riktiga vänner när det kom till kritan. Kram på er alla som behöver en...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|