Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpeter, Hur ska de klippas?
          loali
          Inlägg 23-02-2003, 19:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 645

Jag undrar hur man gör nu när man tar fram sina änglatrumpeter efter vinterförvaringen. De ställdes undan precis som de var i höstas, och har sen stått mörkt och svalt. Ska jag bara toppa den nu, eller klippa ner den helt? Och bara köra igång med vattningen som vanligt 1-2 ggr per vecka?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lilja
          Inlägg 24-02-2003, 11:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 775

I ett nummer förra året fanns en jättebra artikel om änglatrumpeter i Allt om Trädgård, tror jag. Där stod bl a att man ska tokgödsla dom, då sätter dom upp till fem gånger mer blommor än om man inte gödselvattnar dom ordentligt. Förra året klippte jag ned min änglatrumpet så det bara var en ca tre dm lång pinne kvar (två-tre bladskott). Det gjorde jag i slutet på februari. Sen gödslade jag! Trumpeten blev minst två meter hög under sommaren och blommade med över 40 trumpeter samtidigt. Sen delade den sig igen och blommade om. Den var fantastisk. I artikeln i AoT stod att man ska klippa ned sin trumpet ovanför greningsställena om man vill få den att blomma tidigare. Det ska jag prova i år.

Fler tips i AoT var att vattna med kalkhaltigt vatten och att gärna blanda lite lera i krukjorden. Ju större kruka man förmår att ha den i desto större blir växten. Jag tror inte heller att alltför stark sol är gynnsam för den, hellre lite halvskuggigt och skyddat.

Lycka till med trumpeten!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon