Hej igen!
Nu har jag läst på lite och kollat bilder på era förslag. Nepeta verkar lite spretig och måbär blir nog lite svår att hålla låg. Lavendel ligger bra till men blir den inte väldigt risig efter ett tag? Eller har jag bara haft oturen att se lite vanskötta exemplar som spretat iväg och blivit ganska fula...
Helst av allt skulle jag vilja ha en växt som går att formklippa och hållas lite strikt. När jag letade runt på nätet fick jag se följande bild:

Vad i all sin dar är det som är så vackert formklippt främst i bilden? Det ser ut som en barrväxt?! Kan det vara något kanske? Eller är jag helt ute och reser
Eva, jag tänker nog inte ha samma växt överallt...lite omväxling blir bara trevligt. Och så måste den som du säger - passa min häck

Jag får väl ta en promenad runt kyrkogården i jakt på lite buxbomsskott en kväll när "han däruppe" har annat för sig...i dessa dagar borde det inte vara så svårt

Och skulle någon annan undra vad jag gör kan jag ju alltid skylla på att jag går där och väntar på att få möta den skräckinjagande Gloson