CITAT (Cacki @ 08-12-2011, 11:57)

Niklaswik, du måste nog tänka på att ingen(?) annan här har ägnat lika mycket tid som du på funderande kring statstslöshet. För att det inte ska låta som propaganda från dej så måste du nog låta människor få utrymme att spåna om för och nackdelar och själv inte ta det som negativ kritik. Berätta hur du tänkt kring tvivlen som andra ger ord för nu istället. För jag antar att har du själv tänkt så mycket som du säger så har du själv "varit där" i tankarna. Du ligger helt enkelt "före" oss andra.
Sedan är jag nyfiken på vad du reagerar så starkt på så att du är beredd att hoppa av. Jag ser att du reagerar mot våra lagar. Vilka lagar är det som du inte gillar? Betala skatt nämner du också. Vad är det för fel med att betala skatt om det inger en känsla av trygghet om att man kommer att få hjälp om man råkar illa ut? Gillar du inte andra försäkringar man kan "köpa" heller?
Och till sist får du nog förklara vad du menar med "att leva som man vill". Vad är "att leva som man vill" för dej?
Kort sagt, vi måste nog få en bakgrund till varför du tar upp ämnet och hur du själv som frågeställare ser på saken. Visst har du nuddat lite vid det här men det lämnar ändå många frågetecken kvar om bl.a. ditt syfte med tråden.
Visst, du har definitivt en poäng. Men det har så vitt jag kan se handlat om 10% spånande och 90% sågande av statlöshet som koncept, eller "du vill tydligen inte göra nå nytta utan bara snylta på alla andra". Frustrerande.
Usch, jag ser ju själv hur det formligen skriker "jag är bättre än er" när jag skriver om det, ibland iaf, men jag menar inte så. Däremot har jag höga krav på mig själv att om nån kommer med (för mig) nya idéer inom något område där jag själv inte alls har speciellt stora kunskaper så ska jag åtminstone ge personen en ärlig chans, kolla upp mer vad han eller hon menar eller i alla fall inte idiotförklara personen direkt.
Lagar.. Ja, med risk för att framstå som nån slags flumtomte tycker jag att en viktig sak är att vi inte får odla vilka växter vi vill här i landet, kanske något som kan ringa en klocka hos er andra som är medlemmar just på odla. Det finns t.ex. ett släkte med mycket intressanta, vackra, lättodlade växter som dessutom har flera positiva medicinska egenskaper som idag är straffbart att odla. Vem vet vad som förbjuds härnäst? Vallmo är fina blommor men det går att tillverka opium av åtminstone en art. Att den fortfarande är laglig är konstigt, men vi får se hur länge det varar.
Att polisen kan bryta sig in i och vända uppochner på ditt hem på grund av anonyma tips om att du odlar växt X känns väl inte helt ok tycker jag. Nu kommer kanske ingen tro på det här, men jag är ingen "knarkare". Jag tycker bara att vem som helst borde få föra in vad som helst i
sin egen kropp.
Att betala skatt är en sån där grej som är lite svår att förklara, för det känns ju verkligen helt ok för väldigt många. T.ex. har jag hört argument som att "om jag själv fick göra vad jag ville för pengarna skulle jag inte vara smart nog att lägga undan pengar så att det räcker till ett läkarbesök om det behövs" vilket jag kan förstå. Känns det bra att betala skatt så är det ju bra! Men för mig gör det inte det, och det är flera faktorer som spelar in, nämligen:
1. Jag kan inte välja hur mycket jag ska betala.
2. Jag kan inte välja vad pengarna ska gå till. En andel går till sånt jag gärna stöttar, och som jag gärna gett MER pengar till än vad jag tvingas till. Men så måste jag också betala för krig, polisingripanden mot knarkare som möjligen behöver hjälp men definitivt inte böter eller fängelsestraff och andra dåliga grejer.
3. Även de pengar som går till bra grejer används på ett ineffektivt sätt.
1 och 2 kan väl sammanfattas som "det finns inget moment av frivillighet i skatten". En vanlig försäkring är helt frivillig och pengarna används effektivt eftersom ett försäkringsbolag som "allt annat lika" lägger onödigt mycket pengar på administration måste bli dyrare än konkurrenterna, och alltså får färre kunder.
Sammanfattningsvis finns det inget direkt fel med att betala skatt (förutom att pengarna går till krig och sånt) men däremot finns det stora fel med att driva in skatt.
Att leva som jag vill är enligt mig att inga andra människor sätter upp "artificiella hinder" för mig. Jag kan t.ex. inte flyga som en fågel, men det är ingen som stoppar mig förutom naturen själv. Om jag vill sno en plånbok från en tant på stan då? Nja, då hindrar jag ju henne från att göra vad hon vill. Måste alla låta mig göra vad jag vill måste förstås jag också låta alla andra göra som de vill, det går åt båda hållen. Alltså får jag inte stjäla hennes pengar. Däremot får jag sälja något jag äger till henne och på det viset få tag på hennes pengar.
Stjäl inget, skada ingen.
Hoppas det rättat ut några frågetecken åtminstone. TACK för ett lugnt och sakligt inlägg, med vad som verkar vara ett öppet sinne. Det fick mig t.o.m. att skämmas lite över hur irriterad jag blivit på en del andra, även om de kanske förtjänat det.
Redigerat av niklaswik: 09-12-2011, 17:20