CITAT (Natur liv @ 08-12-2011, 15:00)

Handlar det bara om att enskilda personer ska kunna leva utanför den svenska staten? I så fall känns det rätt onödigt. Men om det handlar om grupper som vill lämna staten, så kan det vara okej. Som när Norge lämnade den svenska staten 1905 och blev självständiga. Det tycker jag var demokratiskt och rätt.
En grupp är två eller fler individer tillsammans, så i vilket fall som helst skulle det röra sig om enskilda personer. Sen kan de som jag nämnt tidigare köpa ut några hektar mark och leva tillsammans där, men det är bara en av flera möjligheter.
Skulle ni som följer tråden föredra om "utbrytarna" flyttar till ett eget landområde snarare än att de bor kvar på samma ställe som tidigare?
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 15:42)

Så skåningarna borde få folkomrösta om självständighet från Sverige?
Ja, det tycker jag i alla fall. Men då låter det som om det skulle bli "Skåneland", dvs en ny stat och inte riktigt som jag tänkt mig, men vill skåningarna det så gärna för mig.
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 16:20)

Men det fanns ju en och annan norrman som ville förbli svensk också?
Då får han ju flytta till sverige. Det är ju så det ska vara, den som inte är nöjd måste flytta. Enligt vissa...
CITAT (Azur @ 09-12-2011, 02:36)

Du menar den statliga polisen som bekostas av de som inte "utträtt" ur staten och som har monopol på att utöva våld för att upprätthålla statens lagar?
Det låter mer och mer som om din "statslöshet" är en omskrivning för "jag vill inte att andra ska få nytta av mina skattepengar men är de dumma nog att betala skatt drar jag gärna nytta av det".
Absolut. Självklart.
Den stora skillnaden från Niklawiks anarkister skulle de ha en egen stat med egen mark och bli tvingade att bygga ett samhälle, inte bara välja och vraka vilka lagar och skyldigheter de kände för att följa.
Ja, i det eventuella scenariot med 100 frigjorda individer som bestämmer sig för att köra på fel sida vägen för att jävlas med svenskarna så borde väl den svenska polisen, vars uppdrag är att skydda svenskar från fara, träda in och stoppa de 100 galningarna från att fortsätta köra på fel sida. Är det helt orimligt?
Liksom den svenska polisen borde stoppa 100 britter som kommer och kör på fel sida.
Ang. den sista kommentaren skulle "niklaswiks anarkister" mycket väl kunna ha egen mark med egna regler också.
Redigerat av niklaswik: 09-12-2011, 17:31