All sveriges handel med utlandet sker redan i euro eller dollar, och de borgerliga har inte använt lån & devalvering som metod för att finansiera reformer eller subventionera exporten; med samma politik hade sveriges ekonomi idag varit lika stark eller starkare om vi gått med i euron (antagligen starkare eftersom euron "smygdevalveras" av att det finns euroländer som Grekland, vilket gynnar starka ekonomier som Tyskland och Sverige).
Det finns egentligen två argument för att behålla kronan. Det ena är nationalism - jag är så glad att jag är svensk! - och det andra är att man vill göra som socialdemokratiska regeringar på 70- och 80-talet och finansiera reformer och subventionera export med konstanta lån och devalveringar.
Argumentet för euron är lustigt nog att det hindrar politikerna från att finansiera reformer och subventionera export med konstanta lån och devalveringar, dvs det hindrar traditionell socialdemokratisk finanspolitik - det är anledningen till att alla på vänsterkanten avskyr euron. Jag tror de har fel, jag tror inte det längre är möjligt att köra låna & devalvera ens för en regering med solid socialdemokratisk majoritet, världen ser annorlunda ut än på de lyckliga 70- och 80-talen, och det är ingen idé att drömma sig tillbaka.
|