Det här är inte tänkt att vara nån "rätt eller fel"-diskussion, eftersom det inte finns något direkt rätt eller fel. Jag tänkte bara att vi kan diskutera vad vi själva kallar frihet och bolla idéer.
Några frågeställningar att starta med:
Om jag har en stor dröm om att bli operasångare men har en usel sångröst som hindrar mig från att uppnå det målet, har min frihet begränsats?
Om jag inte har full bestämmanderätt över min egen kropp, kan jag ändå sägas vara fri?
Är det en oacceptabel inskränkning av min frihet att en person förbjuder mig att komma in på hans mark (för att t.ex. plocka blåbär)?
Jag tycker inte det är någon begränsning av min frihet att jag har dålig sångröst, det är helt enkelt lite otur i DNA-lotteriet.
Att äga sin kropp och använda den så som man önskar tycker jag är det minsta man kan begära för att verkligen kunna kallas fri.
Om personen har skaffat sig marken på ett "legitimt sätt" (låt säga att vi fastställt vad som är ett legitimt sätt att skaffa sig egendom och att han uppfyllt det/de villkoren) så vore det snarare en inskränkning av hans frihet att kräva tillträde till hans mark, tycker jag.
Kan filosofi vara nåt för Odlas forum? Jag hoppas det!
--------------------
//Niklas
|