CITAT (Blomstertanten @ 11-12-2011, 08:08)

Men om man inte kan ta ut svängarna mer är man då mindre fri?

Och
är man fri för att man känner sig fri?

Är en man som sitter inlåst men intalar sig själv att han är fri, verkligen fri?
Om vi byter ut mannen mot en fågel som lever i en bur. Den är född där inne och tror att "det är så här det ska vara". Den vet inte att man kan leva utanför buren i stora världen, och har därför inget intresse av att ta sig ut. Är den fri? Den känner sig fri i alla fall. Den får flaxa runt där inne i buren och får mat och vatten när den är hungrig och törstig.
CITAT (Gunilla T @ 11-12-2011, 10:29)

".....freedom´s just another word for nothing left to loose..." Kris Kristofferssons definition på frihet i "Me and Bobby McGee"
Ingen egendom, inga pengar, inga tider att passa, inga relationer kvar som förväntar sig något, inga som helst åtaganden, inga förväntningar...
Är det något att sträva efter?
Det kan jag tänka mig är ganska härligt. En stund..
Att känna att nu har jag verkligen inget mer att förlora, jag kan göra exakt vad jag vill. Om du t.ex. ätit ett giftpiller som du vet kommer döda dig under loppet av nån sekund om ett par timmar, men kommer vara fullt medveten fram till dess. Vad du än gör kommer det inte "slå tillbaks" i form av straff eller hån eller liknande. Du kan springa naken genom stan, slå din sura granne på käften eller vad som helst. Det låter rätt härligt, men som sagt bara en stund.
Sen om det verkligen är total frihet är en annan fråga.