CITAT (Myosotis @ 11-12-2011, 17:48)

Ja alltså jag tänker mig att vi går tillbaka till stenåldern, dvs. det ska finnas mycket yta med lite folk på och människorna ska kunna leva på det som finns i skogen utan att förstöra, som en djurart bland andra. Då är friheten att gå där man vill gå maximal utan att inskränka på någon annans frihet. Men utgår man från situationen idag skulle man behöva ta marken ifrån folk som redan äger den vilket ju är taskigt mot dem.
Då förstår jag, men jag tror inte det vore så kul, för mig iaf.

En del är ju verkligen "naturmänniskor" och för såna kan jag tänka mig att det skulle vara härligt att leva så. Själv trivs jag bäst med en dator (och internet så klart!) i närheten.

Internet ja! Det är väl ändå ett stort medel för frihet? Även i många av de värsta förtryckarländerna finns en del som har datorer och kan komma igenom den statliga muren för att kontakta omvärlden. Att kunna kontakta i stort sett vem som helst på jorden inom nån sekund, det tycker jag är en viktig del av min frihet. Likaså att kunna handla av nån i Hong Kong eller USA eller Kina, på ett så enkelt sätt som idag. Det gick visserligen för 100 år sen också, men vilken tid det tog.
CITAT (mamamaggan @ 11-12-2011, 17:54)

Precis samma sak som jag tänkte när jag gick in och läste här .
Frihet ? För vem ? Att leva som en eremit på något otillgängligt ställe möjligtvis .
Vad menar vi med frihet ? Att alltid få göra precis som vi vill utan en endaste tanke på andra ? Att köpa in ett stort landområde och hängna in det med taggtråd ?
Att vara människa är väl att vara social . Om vi bara är sociala med dem vi vill , hur blir det då ? Inga överraskningar , inget " strul " mm mm . Vilka blir vi då ? Några som aldrig lär sig något nytt .
Vem vill bli så ? Leva innanför murar och aldrig träffa några utanför vår " comfortzon" , vad ger det ? Möjligtvis en känsla av att sitta i fängelse.
Frihet för mig är att få älska vem jag vill , kunna gå ut och andas frisk luft när jag vill , se fram emot att få träffa nya okända personer som hjälper mig att växa och som får mig att tänka utanför " boxen ".
Frihet för mig är helt enkelt att inte ställa mig utanför samhället .
Har någon föreslagit något av det du tar upp som "negativa saker" eller radade du bara upp dem som hypotetiska motexempel?
Att träffa nya människor i all ära, men jag vill också ha friheten att träffa "lagom många" nya människor, dvs inte många alls.

Och så vill jag ha friheten att utesluta såna som jag ser som "dåliga" människor ur mitt liv, dvs vara social med dem jag vill.

CITAT (*Stintan* @ 11-12-2011, 17:56)

Man kan väl inte bestämma över andras frihet?

Inte heller vad och hur andra ska tänka och tycka så vem ska då ändra oskrivna regler?
Kan och kan, man borde kanske inte kunna det förutom i sällsynta fall, t.ex. om nån försöker "ta sig friheten" att stjäla min bil skulle jag gärna stoppa honom/henne från att göra det.
Ändra oskrivna regler görs försiktigt och genom att sakta men säkert ändra attityderna i samhället. Bara för att ta ett exempel: för inte så många decennier sen var det helt ok att slå sina barn i sverige, men nu är det inte det.
Redigerat av niklaswik: 11-12-2011, 18:18