Sist jag åkte in akut var det en ungersk läkare som hade jouren. Hon var stor, hårig och luktade svett. Det lät som att hon hette Edith Piaff, men det gjorde hon inte, det bara lät så.
I vanlig ordning gick munnen på mig i trehundraåttio när jag skulle förklara hur jag mådde. Hon sa till mig att ta det lite lugnt. Ja sa jag och glömde bort och pratade på som vanligt. Det slutade med att hon tittade på min make och bara skakade på huvudet. Han flinade i samförstånd. Sedan tog hon mig om axlarna, tittade mig djupt i ögonen, och sa: Anma, förstår du jag är från Ungern, jag hinner inte med att höra vad du säger. Tala lugnt och förklara ordentligt nu.
Då fattade till och med jag.

Sedan tog hon en hel drös med prover och tester.
Veckan efter ringde hon hem och frågade hur jag mådde. Det har aldrig någonsin en akutläkare gjort förr. De har alltid hänvisat vidare till husläkaren att ta över.
Denna läkare vars namn lät som Edith Piaff, hon bröt väldigt på ungerska när hon pratade, förstod mig inte när jag pratade i trehundaåttio, var hårig och luktade svett. Hon har varit den bästa läkaren jag någonsin haft, förutom min husläkare som känner mig. Edith brydde sig på riktigt.