CITAT (Gita @ 20-12-2011, 14:43)

Tänk om, jag säger inte att det är så, men tänk om människans inverkan på klimat och miljö inte är särskilt stor. Ibland slår mig tanken att vi människor överdriver vår betydelse för och vår påverkan på naturen, det kommer ju ibland forskningsresultat som pekar på att så är fallet även om det motsatta är dominerande.
Sen kan man kanske ifrågasätta hur klimatsmart det är att samla alla dessa människor i Durban med tanke på vad det kostar i pengar, resor m.m. Kanhända skulle dessa pengar kunnat göra betydligt mer nytta på andra sätt.
Men som sagt jag vet inte så det är väl säkrast att hålla sig till "försiktighetsprincipen"
Gita
Ja...tänk om, så härligt det vore att veta att vi inte lever upp våra barns och barnbarns framtida resurser.
Jag litar på den samlade internationella forskningen där 97% - 98% är helt överens. De som plötsligt dyker upp som klimatskeptiker brukar vanligtvis kunna kopplas till någon intresseorganisation som har har enorma ekonomiska intressen i att sabotera den dominerande forskningen.
Om du är intresserad så läs på, finns hur mycket material som helst. Ett stort bekymmer är att seriösa forskare sällan är intresserade av att delta i offentliga diskussioner och föra fram sina ståndpunkter. De är intresserade av sin forskning och överlåter till andra att synas i media. Tyvärr - media lever på ögonblicksnyheter och det som de tror kan attrahera läsarna. Undantag finns...
Durban, ja ...trots allt fanns det väl lite förhoppningar om att något resultat skulle komma ut av det hela och det gjorde det väl....en färdplan fram till år 2020 men det är alldeles för sent. Kostnaderna för Durban är minimala i sammanhanget och vad tycker du är alternativet?
Lägga ner alla försök till överenskommelser och så kör vi så länge det går, är det en ansvarsfull väg att vandra?