Mannerströms glasmästarsill (recept finns på nätet). Den är ett måste. Får du inte tag på hel saltsill kan filéer funka, om än inte riktigt lika bra.
Senapssill. Jag vattnar ur saltsillfiléer. Lägger den i 1-2-3 lag ett dygn. Låter sillfiléerna rinna av. Rör ihop en hovmästarsås. Vänder ner sillen i såsen. Låter stå till nästa dag. Lite extra dill på vid servering.
Förra året gjorde jag en "chilesill" som vi tyckte mycket om, kan inte hitta receptet (om jag nu följde något, förmodligen gjorde jag det på ett ungefär). Fritt ur minnet, jag karamelliserade sockret kastrull, tills det blev riktigt brunt. Hade i vatten, ett uppkok. Och till sist ättika. Jag varvade (urvattnad salt-) sill, chile, citron (jag har lite svårt för lime, kan funka bra här har jag en känsla av, i stället för citron då), ingefära (tror jag) och purjolök, med lagen. Det blev väldigt uppskattat på julbordet.
Portvinssill. Jag vattnar ur saltsillfiléer. Lägger den i 1-2-3 lag ett dygn. Låter härligheterna rinna av. Gör ny inläggning, med tonvikt på portvin (ju mer desto bättre). Kryddpeppar efter smak. Lite mycket tunt skuren rödlök. Nåt sånt.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|