Halaj!
Från:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112335&st=60CITAT (Huggorm @ 10-12-2011, 21:13)

Jag tror inte du behöver limma sidorna. Anledningen till att det spricker är ju att det torkar ojämnt, och spänningar uppstår när det krymper i de torra delarna. Limmar man ändarna så torkar det lite jämnare. Sedan tror jag inte lärk är så sprickkänsligt som en del andra träslag heller.
Behöver och behöver. Blir det bättre så gör jag det gärna. Jämfört med jobbet att såga ut skivan och framför allt att hyvla till ytan på båda sidor är det ju gjort på ett kick att pensla på lite trälim på ändarna.
Så fick jag höra att på sågverk brukar man ta på vax på plankändar när man torkar dem.
Jag har en gammal burk med ympvax liggande så det borde bli perfekt.
Så min plan är att ta på vax på ändarna och på den ytan som ligger på skivans undersida, och sen på med trälim på den yta man går på. För på den ytan skulle ju vax försvinna på nolltid.
Det jag är nervös för är att det blir för tätt. Att skivan börjar att murkna för att vattnet inte kan avdunsta.
Tar gärna emot fler synpunkter.
För den som inte orkar klicka; det skall bli vad norrlänningar kallar bron.
Alltså den en meter långa, 10 cm tjocka skivan med två plana ytor närmast i bild.
//T
Bifogade fil(er)
stock.jpg ( 233.47k )
Antal nedladdningar: 59