Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är bladrosetten nattviol/hornviol stor?, satte båda förra året, under nyplanterat buskage men...
          harsyra
          Inlägg 08-01-2012, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 22 219

nu är det ju så att bladrosetterna på somliga har typ vuxit om busken... Det ser lite lustigt ut.
          Och nu när det inte är några blommor så blir jag misstänksam och håller nästan på att rycka bort dem som något gammalt ogräs.
          VAR det verkligen de där stora bladbestånden som fick vita små väldoftande blommor i augustinatten?!
          Hmm hmm

Jag hade tänkt fota till er, men nu har de just snöat över. Bladen är 10-15 cm långa, svärdlik form och djupt gröna. De växer i tuvor med en 20- 30 cm radie.

Jag satte Nattviol- "Hesperis Matronalis"
          och Hornviol "Alba Minor".

Båda vita, och någon var det ju som kom upp och doftade.
          Men om de har SÅ här stora bladrosetter måste jag nog flytta på de till våren...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          harsyra
          Inlägg 08-01-2012, 13:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 22 219

Trädgårdsnattviol är det! Och hög är den ja! Jag blev allt lite chockad. Men jag förlät den ju givetvis eftersom den doftar så gott.

Bra bra... då kommer jag flytta rosetterna till våren. Eftersom det ärligt talat inte ser så snyggt ut. Och någon marktäckare är de ju inte. Blommorna alltså. Rosetterna visserligen... men de ser ut som ogräs.
          Lever de till våren får de ta plats i någon rabatt där det inte är så kalt kring fötterna och mina buskar får lite annat under sig.
          Får se om hornviolen överlever. Den blommade inte alls i somras tror jag...
          TACK

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 08:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon