CITAT (Huggorm @ 09-01-2012, 12:25)

Fast med kärnbapen skulle det nog gå rolleyes.gif
Jag vet inte, kärnvapen har stor sprängverkan men inte särskilt bra penetration; de lämpar sig mer för att ödelägga städer.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-01-2012, 12:36)

Nu är väl inte muslimer direkt kända för sin analytiska förmåga men jag undrar om iranierna tänkt över vad man skulle ha kärnvapen till? Bomba Israel? Till vilken nytta? --- En bombning där skulle radiaksmitta stora delar av Västbanken och andra områden i närheten.
Ingen bryr sig det minsta om det palestinska folket och deras lidande. Palestinierna är uteslutande politiska spelpjäser, användbara som kanonmat och i propaganda.
Däremot vill nog inte Iran bli atombombat själv, och Israel har kärnvapen, så sannolikt skulle Iran inte själv använda kärnvapnen mot Israel, möjligen via sina miliser i Libanon men även då bara om de tror att de kan undgå vedergällning.
Mer sannolikt är nog att Iran tänker använda kärnvapnen för att öka sitt inflytande i området, bl.a. tilltvinga sig omstridda gränsområden i Irak och påverka politiken i småstaterna på andra sidan gulfen.
Å andra sidan är Irans diktator, Ayatollah Khamenei, en halvsenil religiös fanatiker som hör röster och tror på häxor och svart magi, så vem vet vad han vill ha kärnvapen till egentligen.
Risken för kapprustning och ytterligare spridning av kärnvapen ökar också, t.ex. skulle Saudi Arabien antagligen känna sig tvunget att skaffa kärnvapen om Iran skaffar kärnvapen.
Det vore kort sagt inte bra om Iran skaffar kärnvapen, men jag undrar om det går att stoppa. Israel sägs räkna med att Iran kan göra sin första provsprängning inom ett år.