CITAT (LenaTuring @ 02-11-2004, 21:27)
Vart är vi på väg.......En massa skolor läggs ner för att kommunerna inte har råd att driva dem, åldringssvården haltar, biblioteken dras in. Bara stora enheter får finnas kvar (ibland inte ens det). Om jag inte kommer ihåg fel så läste jag någonstans att halva sveriges kommuner är ekonomiskt i obalans.
Eller är detta särskilt synligt i mellannorrland?

Att skolor läggs ned kan även bero på minskat elevunderlag. Det är ganska dyrt att ha halvtomma skolor. Dom pengar som sparas kan då i stället läggas på att till exempel utöka inom barnomsorgen, där det nu kan vara långa köer till en plats.
Så har vi gjort i den skol & områdesnämnd jag sitter med i. När vi lade ner en liten byskola, som var dyr i drift, kunde vi istället använda lokal och pengar till att bygga ut förskolan i byn.
Även här i Örebro kommun är ekonomin i oballans , så tyvärr tvingas vi fritidspolitiker att försöka få budgeten i ballans. Vilket inte är varken lätt eller roligt ! Men så funkar det ju även med privatekonomin, har man begränsat med pengar så måste man ju prioritera.