Kommunernas sophämtningsmonopol är enkelt uttryckt en kassako. Dels har man exlusiv rätt att ta betalt för sophämtningen, att tvinga folk att betala, och möjligheterna för att överklaga detta är obefintliga. Dels så sätter man taxorna själva. Till för några år sen slapp jag sophämtning vid min sommarstuga pga det avlägsna läget. När min nya granne började dumma sig med att olagligt bygga väg mm upptäckte plötsligt kommunen att här fanns pengar att hämta. Alla vi fyra på vår udde blev påtvingade sophämtning. Efter lite tjafsande fram och tillbaka blev det bara hämtning 2 ggr per sommar för hushållssopor, matavfall och latrin fick jag själv ta hand om. Kostnad 500 kr/år.
Att jag inte kunde slippa det helt berodde på att kommunen måste veta vart mina sopor tog vägen. Svepskäl. Jag kunde visserligen ansöka om att få ta hand om det hela själv men bara att ansöka skulle kosta 2000 och ingen hade tidigare fått godkänt. Det första jag gjorde när kommunen satte upp sopkärlet vid vägen en dryg halvkm bort var att ta ner det till sommarstugan. Där har det stått sen dess, jag samlar stötte brännbart avfall i det till påskbrasan. I tre år har jag nu snällt betalat min "sophämtningsavgift" utan att ha lämnat ett gram sopor. Trots att tömningen inte skett, det vet kommunen eftersom det är kilodebitering, reagerar man inte. Man vet alltså inte vart några av mina sopor tagit vägen, ingen har kollat komposten eller latrinen heller. Snacket om att man måste ha reda på varje enskild persons sopor är bara ett svepskäl, man vill bara ha in pengarna till kommunens budget!

Detta gäller Härryda kommun men förmodligen är det likadant överallt.