CITAT (KRT @ 24-09-2011, 19:09)

Jag har förmånen att jag få tillbringa 5 veckor i Melbourne i vinter och som den trädgårdsnörd jag är funderar jag på om det finns några roliga växter jag kan ta med hem därifrån som kanske kan klara sig i trädgården här hemma.
Har läst att det finns arter av Eukalyptus som ska klara ner mot minus 25, kan det stämma? Rent logiskt sett finns det ju berg i Australien, där klimatet förmodligen är ganska likt vårt - så omöjligt är det väl inte eller?
Jag är mycket förtjust i exotiska och lite udda växter, trädormbunke står högt på "vill ha"-listan, men det är väl en omöjlig dröm? Någon annat kul som någon kan rekommendera?
Till sist, jag antar att det inte bara är att packa ner en planta i resväskan utan man får väl ta med frö? Någon som vet mer sepcifikt vad som gäller eller är det bara att börja lusläsa Jordbruksverkets hemsida *suck*?
Hej KRT,
Vad kul att du fick 5 veckor i Melbourne

Du har rätt, det finns Eucalyptus som klarar ner mot -25C. Jag föreslår Eucalyptus pauciflora, som heter Snow Gum i Australien. Den växer i sydöstra Australien och är ett vanligt träd i Kosciuzko nationalpark. Temperaturen borde inte vara något problem i södra Sverige men den relativt korta, svenska hösten kan leda till att växten inte hinna mogna tillräckligt mycket innför vintern.
Googla klimat/temp info för Thredbo (alldeles bredvid Mt Kosciuzko) och då får man se just hur kallt det kan bli i Australien.
Angående trädormbunkar har jag undrat om man kunde klippa ner bladen och isolera hela stammen rejält. Det funkar ju bra med Gunnera in Stockholm att täcka dem med ca 50cm och hålla dem torra under vintern. Om man klippa ner bladen på trädormbunkar (eller efter skogsbränd) växer de tillbaka ganska fort. Vågar inte spekulera om en lång vinter utan blad för en vanligtvis vintergrön ormbunke. Dicksonia antarctica är den arten som är vanlig i Melbourne, men det finns arter från Nya Zeelands south island som borde vara mer köldtåliga.
/kathy