Sågspån, vare sig från barr eller lövträd, innehåller mycket kol. Det är en viktig ingrediens i en hushållskompost som tillförs mycket kväveavfall (främst proteinavfall, typ kött- och fiskrester). Om komposten däremot tillförs mest avfall från växtriket (och därtill blandat med kolrikt spån/flis) behövs faktiskt ofta ett tillskott på kväve, t.ex. urea - urinämne, för att få igång komposteringen ordentligt. Därtill behövs förstås mikroorganismer (t.ex. gammal kompost), syre och vatten i "lämpliga" proportioner. För egen del tycker jag att all kompost blir sur (använder endast strö/spån/flis från lövträd samt gamla löv och trädgårdsavfall i hushållskomposten), men pH-värdet kan ju höjas efter komposteringen med lite träaska eller kalk. Själv använder jag också mycket flis som täckmaterial i rabatter och det tycker jag fungerar bra, visst blir det mycket svamp också och alla ser inte särskilt trevliga ut, men där det finns svamp finns också mycel som bevisligen har betydelse för växternas välmående (symbios med växtrötterna). En annan fråga är ju sedan om just det mycel som finns i mina rabatter verkligen samverkar med mina växters rötter, det klarar inte vetenskapen av att bena ut ännu så vitt jag vet...
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|