Här är en artikel om hösttrötthet från dagens Expressen:
Lisa tar naturlig hjälp mot hösttröttheten Hösttrött och slutkörd? Gnaga på en rysk rot, tugga på en buske eller ta dig en hutt. – Jag känner mig mycket piggare nu, säger tvåbarnsmamman Lisa Jacobsson, 48. Hon har hittat ett naturläkemedel som ger henne extra energi.Hokuspokus eller mirakelmedicin. Läkaren Bertil Dahlgren, en av Sveriges främsta experter på komplementär medicin, har för Expressens räkning satt betyg på några av de mest populära produkterna i djungeln av preparat. – Det finns många naturläkemedel, kosttillskott och naturmedel som kan användas vid hösttrötthet eller när man behöver kortvarig energi, exempelvis under en bilresa på natten, säger han. Tar en hutt Vissa medel är lämpade för en längre tids anpassning. De utövar sin verkan genom att de hjälper kroppen att slappna av och minska stressreaktioner. Lisa Jacobsson arbetar med tvångsomhändertagna ungdomar. När hon kommer hem efter jobbet är hon helt slutkörd. Hemma väntar barn, läxläsning och hushållssysslor. För en tid sedan testade hon naturläkemedlet Chi San. – Jag tar mig en ”hutt” när jag kommer hem. Efter 20 minuter får jag en nytändning och blir pigg. Jag är ingen person som tar medicin annars men det här tycker jag är kanonbra, säger hon. Bertil Dahlgren varnar för undermåliga preparat som säljs okontrollerat. Hur ska man veta vilket medel som är bra? – Genom att ta ett naturläkemedel. Där har du kvitto på effekt och säkerhet.
FAKTA/Bertil Dahlgrens bästa tips 1.Gå till läkaren för kontroll. 2.Ät livsmedel med lågt GI (glykemiskt index). 3.Uteslut att du inte är glutenallergiker. 4.Kolla att du inte har en inflammation. 5.Var ute i friska luften. Lev med regelbundna vanor. 6.Ta en hälsosemester. 7.Är du gravid? Inget av medlen i den här artikeln är lämpligt för gravida eller kvinnor som ammar.
Fotnot: Naturläkemedel är, till skillnad från naturmedel, kontrollerade och godkända av läkemedelsverket.
--------------------
Susanne zon 3 (4)
|