På tal om ångexplosioner så fortsätter jag historien på räls. En gång för länge sen höll man på att laga ett ånglok. Någonstans i Småland. Loket hette Hulterhjelm eller något ditåt. Först provtryckte man lokpannan kall och det gick bra.
Sen eldade man på för att kolla med värme också. Tyvärr hade man glömt att vissa ändringar gjorts inför kalltryckningen. Bl.a. hade säkerhetsventilen pluggats och manometern också satts ur funktion.
Man eldade och eldade, men inte blev det något tryck. Vad man såg alltså. Till slut beordrade chefen att fyren skulle rivas, något måste vara fel. Men man hann inte, ångpannan exploderade. Hela loket flög rätt upp genom lokstallstaket och landade på en kulle ca 25 meter bort. Ingen person dödades vid smällen men en tror jag blev aldrig vad han varit.
Så kan jag avsluta med ett tyskt ånglok som bromsade in på en station. Förmodligen var det för lågt vattenstånd i pannan och allt vattnet rann längst fram. Det blev då för varmt i bakänden av pannan så den sprack. Av loket återstod sen i stort sett bara ramverket och hjulen. Lokpersonalen hittades i bitar.
Koka lugnt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|