Aroma och Amorosa är verkligen en sort som fått genomslag. Jag har det också. Bra äpple och bra träd (friskt, lättskuret, medelstort). MEN. Också en sort som man kan köpa i handeln, och säkert kommer att kunna köpa i flera decennier eftersom sorten odlas kommersiellt.
Lobo har sågats under många år ja. Också jag har sågat den pga skorvkänslighet. MEN. I Storstockholmsområdet har Lobofrukten varit friskare än många andra sorter. Och givit mängder av dess säregna frukt. Äpplena är mörkt röda med dagg, skimrar lätt i lila. Mognar ganska tidigt, slutet september i zon 2-3, kan inte lagras särskilt länge (och blir faktiskt mjöliga på slutet). Jag har från att sågat den blivit avvaktande och inte avrått från att odla den.
Signe Tillish är mångas favorit, lika poppis att ha i trädgårdarna förr som Aroma är idag. Stora, frasiga, frodiga frukter. Men ett av de svampkänsligaste - nästan inga år är frukterna skorvfria och träden får ofta kräfta.
Ribston är liksom Åkerö och några till en av mina favoriter. Gravensteiner likaså, mycket för att trädet är så stort och magnifikt. Men Ribston är lik Cox Orange som du redan har, Åkerö är senmognande och bör lagras för att bli perfekt och är dessutom vartannatårsbärande och kräftkänsligt, Gravensteiner... ja, den kanske du kan ha om du också vill ha en storväxande sort, mycket brett äppelträd! Dock känslig för kräfta, så det gäller att beskära rätt, noggrannt och med kärlek.
Gravensteiner ger stora, mångfärgade äpplen som syns lång väg. Tål att dunsa i en gräsmatta. Skvätter när man biter i dem. Ingen tillsymmelse till mjölighet. Rosa blommor länge, innan de slår ut.
Alexander är en sort som jag tycker kan få större uppmärksamhet. Spana in beskrivningen av den på t ex Ebe Plants hemsidor. Härlig röd täckfärg, övveraskande stora frukter på ganska spensligt träd.
Ja, och så har vi Fredrik och Fredrika också, de nya sorterna. Frukterna är mycket högt skattate av pomologer. Jag har satt några träd, de ser stabbiga och starka ut (E-plantmärkta förstås).
Bläddra i en pomologibok, låt dig hänryckas och kontakta din trädgårdshandel så att du beställer in ett exemplar! Elitplantmärkt förstås, www.eplanta.com.
--------------------
|