Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När förså - såordning?
          KRT
          Inlägg 03-02-2012, 08:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Gíck igenom alla fröpåsarna i går och insåg att det kan bli problem med plats (så ovanligt bland odlaiter, eller hur smile.gif) så jag insåg att jag måste göra en "prioriteringsordning" baserat på hur lång tid saker tar på sig att gro, växa och bli klara för utplantering...

Så jag tittade på fröpåsarna och på nästan alla stod det att de skulle förkultiveras inomhus i febr-april. Att tidsangivelsen beror på var i landet man bor begriper jag, men kan verkligen tomat och lejongap behöva lika lång tid innan de är färdiga för utplantering? Självklart kommer jag sätta chili, kronärtskocka och tomat nu, men hur är det med anueller? Problemet är nämligen att jag i år primärt har köpt anueller, vilket jag inte brukar så, så är jag lite osäker på hur lång tid de generellt brukar ta på sig från frö till planta. Och vilka av dem som är långsammare och vilka som är jättesnabba.

Bla har jag olika namnsorter av prydnadstobak, aster, tagetes, strandkrassling, lejongap och petunia; alltså undrar jag framför allt hur snabba dessa är smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 03-02-2012, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Perfekt, det var precis det jag ville veta!

Då låter jag en stor del av fröerna vänta en månad till i alla fall. Bor ju också i zon 1 (även om det är svårt att tro idag smile.gif), så tiderna borde vara ungefär samma för mig som för dig. Tack för ett snabbt och bra svar!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 03-02-2012, 18:33
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (KRT @ 03-02-2012, 09:54) *
          Perfekt, det var precis det jag ville veta!

Då låter jag en stor del av fröerna vänta en månad till i alla fall. Bor ju också i zon 1 (även om det är svårt att tro idag smile.gif), så tiderna borde vara ungefär samma för mig som för dig. Tack för ett snabbt och bra svar!

Tomaterne kan vente en måned - men chilihøsten bliver meget sen, hvis du ikke sår dem allerede nu...

De skal ikke have lys, før de er fremme - de spirer/gror bedst ved mellem 23-grader og 18-20, når de er kommet op. Og så meget lys om muligt til den tid smile.gif

Redigerat av Anja Danmark: 03-02-2012, 18:35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon