CITAT (ingrid fuxwall @ 03-02-2012, 19:23)

Har uppdrag som god man sedan något halvår, vet inget om ersättningen mer än att man kan räkna med att få betalt ett till två år efter att uppdraget är fullgjort, och fullgjort är det när årsredovisningen är gjord. Att man alltså redovisar januari till december för året innan.
Det finns tre delar i ett godmanskap/förvaltarskap och har man alla tre punkterna blir ersättningen kring 8 - 10 tusen per år, har man sagt till mig.
För att man ska kunna leva på detta får man ha väldigt många huvudmän (sådana som man är god man för) och man får alltså betalt i efterskott - helt klart något som man gör så gott som idielt, på samma sätt som jag är volentär på ett äldreboende, man utför ett jobb men får ingen ersättning, inte ens för kostnaderna att ta sig dit.
Om det är en liten eller stor insats är ju helt beroende på hur man ser på uppdraget
Självklart är det inget man lever på.
Inte heller man gör något för pengarna, även om det så klart blir extra guldkant i tillvaron för sådana som får vända på varje öre.
Jag har funderat på det mest för att dels vill jag göra något vettigt för någon som själv inte klarar det och dels tycker jag om det här med ekonomi och siffror och kontakt med myndigheter mm. mm.