Sant, visst är det i egna trädgården godare. Men ändå... Man kan alltid vara säker på att få Aroma/Amorosa. Av grannen (dig eller mig till exempel!) eller i affären.
Och det finns ju minst 500 andra sorter, som man inte kan köpa och som därför blir alldeles särskilt exklusiva.
Sanningen att säga så mår mitt Aromaträd inte särskilt bra. Chansade på att sätta det där ett annat äppelträd stått utan att byta tillräckligt med jord. Dessutom var valet av plats inte särskilt smart med tanke på att det träd jag tog ned inte heller mådde bra... Platsen luras, det bara SER ut att vara ett bra äppelträdsställe. Mina privata planteringar är där jag chansar mest och gör absolut mest slarviga jobb. Som tur är lär jag mig en hel del på kuppen.
Däremot mår min Amorosa-ymp bra i ett annat träd. Jag gillar växtsättet på trädet och fruktens utseende. Ett pålitligt, stabbigt och starkt äpple. Men saknar (hos mig) lite av den där speciella kryddan. Kanske för att jag kommit att äta så många av just den sorten. Jag tyckte till och med att Husmoderäpplen hade mer karaktär i höstas (som jag inte har själv)!
--------------------
|