För att uppvärdera katter så måste alla kattägare som har en honkatt som fått ungar börja ta ordentligt betalt för dom! "Det är bara en bondkatt / blandras" säger då de flesta - men har ni sett vad hundägare tar för deras blandraser?
Några exempel (tittat ipå blocket.se): Yorkie utblandad m 37,5% chihuahua 6.500 kr; 75% chihuahua / 12,5% tibetansk spaniel / 12,5% gårdshund (dansk-svensk dito antar jag) 4.500 kr; collie / engelsk springer spaniel 6000 kr.
Kollat på blandras katt ungar också: norsk skogkatt/perser 500 kr; norsk skogskatt/siames 500 kr.
Hittade (hör och häpna) en annons; 50% birma 25%perser 25% cornish rex 3.500 kr
Alltför ofta ser man annonser på kattungar för 50-100 kr/styck. Jag resonerar som så, att har man inte råd att betala en tusing för en katt, så har man inte råd att
ha en katt.
Apropå förgiftade katter: i min hemby finns en bonde som lägger ut råttgift i sina lador. När det gjorts, så hålls dom egna katterna inomhus tills "faran är över", men övriga kattägare i byn varnas inte. Böndernas ägor är utspridda över hela byn + lite till...som ett lapptäcke nästan, så den bondens ena lada är t.ex. bara 100 m från min mors hus. Mor har mist några katter p.g.a. den bonden