CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 12:06)

Jag undrar hur pengar kan ta slut? Dom måste ju finnas nånstans när dom en gång har funnits. Var är Greklands pengar t.ex. + alla 100-tals miljarder dom fått i nödlån?
Ja, det är en intressant fråga - jag har inte svaret..
Jag trodde som de flesta att banker lånar ut de pengar som deras kunder sätter in - alltså att det alltid fanns ett garanterat värde men så är det inte. Jag blev nyfiken på dethär med pengar och vad som händer i Europa nu och träffade på uttrycket "Fractional reserve banking"
Bankernas utlåning är som ett enda stort pyramidspel som bygger på att vi fortsätter att låna. Bankernas kreditgivning bygger på fiktiva värden men som ökar penningmängden. Det värsta som kan hända en bank är s.k. "bank runs" - om spararna förlorar förtroendet för banken och vill ha ut sina pengar, då spricker bubblan.
För att upprätthålla förtoendet för banken har därför Riksbanken gått in och garanterar en viss insättningsgaranti.
Men - bankerna skapar pengar av ingenting dvs sin egen kreditgivning som ökar penningamängden i samhället och av många anses bidra till inflation och lågkonjukturer och finanskriser.
I Sverige finns ca 100 miljarder kronor i mynt och sedlar - inte särskilt mycket. Det är pengar som vi använder i dagligt bruk, resten är digitala siffror...