CITAT (*Stintan* @ 08-02-2012, 16:57)

Jag tror att även det är en förenkling. Och hur är det med de andra krisländerna. Hur hade det sett ut utan Euron?
utan euron hade troligen vissa länder varit väldigt finansiellt starka t.ex tyskland och vissa bankrutt.
frågan är om det gått att hålla ihop eu utan eurokittet.
problemet med de inre svårigheterna i eu är just skillnaderna i kulturer,i norra europa jobbas det o regeringarna där försöker att hålla allt igång medan vissa länder i framförallt södern inte tycks ta det på allvar.det tycks vara enklast att bara dela ut pengar (lånade) istället för att jobba ihop dem själva.
Kanske vissa länder inte hör hemma i eu riktigt än,själv ser jag farhågor med den snabba utvecklingen med utvidgning av eu,de flesta kandidaterna med svag ekonomi o svag demokrati.
sedan förstår jag inte heller hur man skall hålla koll på andra länders budgetar,skall man ha en överstatlig revisor?
just grekland är nu totalt bankrutt,vad händer med landet om de inte får/vill ha nästa stödpaket?
vem betalar pensioner,statsanställdas löner,sjukvård m.m.?
så går det när statskassan är tömd.men jag är overtygad om att de ansvariga politikerna redan flyttat sina miljoner utomlands.Ulf