Halaj!
Fritidsproblem?
Tomten. Marknivån på framsidan måste höjas ca en meter för att få dit en infiltrationsanläggning. Mur skall byggas av sten. Har tre-fyra kubik liggandes. Skaffa infiltration. På andra sidan huset skall jag sila ett par kubikmeter jord genom en brödback för att filtrera bort rötter från snöbollsbuskar. En stor gran och två tallar skall fällas och sågas upp i lagom längder. Och släpas in under tak. Jag har ca 15 kubik sågad ved som skall huggas upp för hand. Gäststugans tak är så murket att jag knappt vågar gå där. Antingen så river jag hela sk-en el. så lagar jag taket. Tvättstugan stinker mögel. Rivning. En vägg i verktygsboden är murken. Byte. Mer jord måste släpas på jordkällaren. Det är ca 15 gr. där på sommaren, potäterna gror. Antagligen måste jag bygga ett tak också. Mer jord (fem kubik kanske) till bredvid jordkällaren. Där skall odlas något, antagligen rotfrukter. Garage skall byggas. Platta måste gjutas. Väggarna muras. Tak läggas. Blombädden måste rensas från ogräs. Har ej rensats de senaste 10 åren. Pelarna till ingångsporten är murkna. Carporten skall rivas.
Huset. Ett fönster och en dörr måste fodras färdigt. Garderobsdörrarna betsas. Hela elsystemet i huset skall rivas ut och göras om, denna gång med jord överallt. Överdelen av skorstenen har vittrat sönder och måste muras om. Det nya köket måste målas. Överskåp tillverkas av snickare. Måste såga ut hål för imkanal. Skaffa fläkt. Köksbordet måste skruvas fast i väggen. Montera lister vid pärlsponten. Riva ut det gamla köket samtidigt riva bort en mellanvägg mellan gamla köket och vardagsrummet. Riva ut_alla_ väggar i vardagsrummet och golvet också. Tilläggsisolera. Nya reglar. Duschrum måste byggas. Nu duschar jag i tvättstugan. Fem fönster måste slipas/skrapas trärena. Kittas och målas.
Fordonsparken Motorcykeln står och ärgar sönder i carporten sen jag slarvade bort nycklarna och fick ringa bärgare för att få hem den. Måste tas isär i molekyler och putsas upp. Styrlåset måste borras upp och antagligen måst hela framgaffeln demonteras. Bucklan i tanken måste spacklas. Lackjobb.
Caddyn måste regbesiktas. Har tagit in den som flyttgods från U.S.A. Tändningslåset måste bytas. Sönder. Antagligen framrutan också. Kamdrivningen slut. Byte. Kanske även kamaxelbyte, till lite vassare. Vänster huvgånjärn slut. Helsoffan fram nersutten, klädseln spräckt. Innertaket måste sys ihop igen. Ny lack på hela bilen.
Näe, jag har nog inga större fritidsproblem.
Fast det var nog ingen bra ide att sätta ihop den här listan. Jag blir gråtfärdig när jag läser den. Det är ju jobb för en mansålder!
//T
|