CITAT (Azur @ 09-02-2012, 14:40)

Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av aspergers syndrom. Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig.
För det första är det inte säkert att man lider av att ha asperger och att man saknar empati och är okänslig är bara jäkla påhitt.
Man kan nog uppfattas så, men det beror på de normalstördas brist på empati.
Förlåt! OT jag vet, men blir lite upprörd av denna spridning av fördomar.
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 21:36)

Nja termen finns fortfarande, den har väl bara fått dåligt rykte av att alla osäkra tonåringar självdiagnosticerar sig med aspergers. Jag har nog bara träffat en person med aspergers och det gick inte att missa att personen hade nån form av handikapp: talade väldigt fort och osammanhängande, kunde inte sätta sig in i andras situation, var oförmögen att tala om nåt annat än sina specialintressen, hade svårt att lyssna, hade mängder av tics, förstod inte konceptet "personligt utrymme"... Det är en helt annan division än att vara lite sävlig och butter som GW.
Precis! Du har träffat EN person och har därmed en klar uppfattning om ALLA aspergare! Gosch!