CITAT (La Strega @ 06-11-2004, 17:27)
Bettson; varför är hästen halt? =(
Min gamla hovslagare har sagt upp sig pga hälsoskäl. Jag gick noggrannt in på hovslagarföreningen för att få tag på en utbildad hovslagare.
Jag anlitar en sådan. Talar om för honom innan arbetet påbörjas att han inte får ställa om och ändra på hennes benställning.
Tyvärr hade denne hovlagare även varit på kursi sk barfotaverkning som är en mycket kontroversiell metod i Sverige. Där ingår att man ställer om hästen.
Först när han håller på med fjärde hoven talar han om att han verkar enligt barfotametoden vilket var något jag inte beställt. Dessutom verkade han alldeles för hårt( tog för mycket).
Hästen blev superöm och har lidit svårt ca en vecka. Det har inte gått att göra något för henne under denna tid pga att hon stått så illa att det inte gått att lyfta viss ben. Hon har står med alla ben tätt ihop under sig.
Så för några dagar sedan har hon åter börjat flytta ut benen i hörnen och sett normal ut. Då ser jag att han även ställt om hennes ben så hon ömmar i leder och är svullen.
Efter helgen skall en gammal hederlig hovslagare försöka rätta tillbaka hennes benstälningar till det som var förut genom att sko på nytt och lägga under kilar så hon står normalt. Jag är inte säker på om det går men vi måste försöka.
Hon går så illa så att det går inte att göra en hältundersöking på henne förrän dels hovömheten avtagit ytterligare samt att vi återställt ett av hennes ben till ursprunglig ställning.
Först därefter så kan vi göra en normal hältundrsökning för att se om det här eländet gett inflammationer i hennes leder. I så fall väntar hältbehandling och rehabilitering i tre till sex måpnader. Eftersom hon är gammal så är det inte säkert att hon någonsin blir bra.
Det är min bästa kompis så det känns lite ledsamt. Förutom komoisen så är hon även min sjukgymnast och träningcosch. Jag börjar bli ledbruten själv både här och där. Skriver som en kratta tex.