CITAT (Motti @ 11-02-2012, 01:12)

Jag är ganska säker på att Leif och jag tycker samma !
Du kan nog glömma att GW tycker att man ska "kasta bort nycklarna".
CITAT
Kan du försvara varför du tycker att allt bus ska gå löst ?
Nej, så då är det ju tur att jag aldrig sagt något sånt.
CITAT (Trampendal @ 11-02-2012, 01:32)

Naturligtvis inte. Det vore ju förfärligt om läkare diagnosticerade människor utifrån kriterier på wikipedia!
Men den svenska versionen dög?
Jag har heller inte "diagnosticerat" någon, jag har pekat till en källa för information.
CITAT
(Dessutom står det "lack of DEMONSTRATED empathy" vilket i mina öron betyder "brist på UPPVISANDE av empati" alltså inte detsamma som avsaknad av detsamma.)
De visar ingen empati, och hur ska man kunna avgöra vad de faktiskt känner?
CITAT
Men kära nån! Du kan ju inte mena att vad folk lite lössläppt skriver på nätet är sanningen! Det är åsikter som folk skapat sig på lika lösa grunder som alla andra. (Med vissa undantag förstås)
Du viftar alltså bort Wikipedia och alla andra källor på nätet utom svenska wikipedia, och det gör du baserat på...?
CITAT
Det kan ju vara så att man inte på egen hand kan sätta sig in i andras tankar genom att avläsa deras kroppspråk eller att klura ut underförstådda budskap, men om man får förklarat för sig hur saken ligger till har man inga problem med detsamma.
Det lär ska vara precis så - de sägs kunna uppvisa empati om de får en skriven text som beskriver hur en person känner, men inte om (som t.ex. jag läste på ett supportforum) deras mamma svimmar.
CITAT
Dessutom tror jag att empati ofta förväxlas med sympati.
Kanske det. Se stycket närmast ovan och säg mig vilket som är empati.
CITAT
Ovanstående borde ju vara mer irriterande för dem som har asperger än för dig!
Om det nu skulle finnas folk som lyckats "skaffa diagnoser" utan att uppfylla kriterierna (då menar jag inte de på wikipedia) är det ju helt förkastligt.
De flesta man stöter på har självdiagnosticerat sig, men - som jag påpekade i mitt första inlägg - tillochmed proffsen kan bli så ivriga att sätta etiketter på folk att de blandar ihop inåtvändhet med aspergers.
Redigerat av Azur: 11-02-2012, 01:56