I korthet; hur blir man av med revbjörnbär?
Mellan vår trädgård och en av grannarnas finns en ca 3 m bred "brandgata", som nog egentligen inte alls är en brandgata eftersom den är full med sly, buskar och tom större träd.... I alla fall, det är varken vår eller grannens mark - utan kommunens. Problemet är kanske just detta, kommunen sköter inte ytan utan allt som växer däri bara växer. Vi är väldigt glada att det växer träs och buskar där eftersom grannen annars skulle ha FULL insyn (deras hus ligger några meter högre än vårt), men det finns ett stort problem - någon slags revväxande, enormt taggiga björnbär... Och dessa växer självklart ner i vår trädgård, genom häcken och ner i rabatter och planteringar. De är ruskigt taggiga, jag har aldrig sett ett bär på dem så de förökar sig nog bara med rotskott, och fruktansvärt irriterande! Fram till nu har jag förökt 1) ignorera dem, 2) klippa bort alla som kommer innanför häcken, och nu senast 3) dra upp revorna så gott det går. Ingenting fungerar, och jag får bara massor med taggar i händerna!
Eftersom björnbären växer intrasslande i sly, buskar och vår spireahäck är det inte bara att gå på dem med gräsklipparen eller en trimmer och det går knappt att trassa upp dem så mycket att man kan "gräva" upp alla rötter och dessutom skjuter de ju rotskott). Helst skulle jag vilja sätta upp någon slags barriär, men jag tvivlar att ens en mur kan hålla deras rotskott ute, eller?
Någon som haft ett liknande problem och löst det?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|