CITAT (Azur @ 11-02-2012, 01:41)

Du kan nog glömma att GW tycker att man ska "kasta bort nycklarna".
Nej, så då är det ju tur att jag aldrig sagt något sånt.
Men den svenska versionen dög?
Nej, det jag citerade var ju DSM-IV-TR, alltså det som läkare använder sig av för diagnos.
Fattar inte riktigt varför du blandar in wikipedia i det.

Jag har heller inte "diagnosticerat" någon, jag har pekat till en källa för information.
En källa för spekulationer snarare, ingen kunskap.

De visar ingen empati, och hur ska man kunna avgöra vad de faktiskt känner?
Det kanske du bara kan strunta i.

Om du nu bara har varit i kontakt med en aspergare är väl inte problemet akut precis.
Du pratar om "dem" som om det gällde aliens.
Vänd på det hela och tänk att det är så att vara aspergare, "de (vi utan diagnos) visar ingen empati och hur ska man avgöra vad de faktiskt känner"

Du viftar alltså bort Wikipedia och alla andra källor på nätet utom svenska wikipedia, och det gör du baserat på...?
Nej, jag viftar bort wikipedia på alla språk.

Det lär ska vara precis så - de sägs kunna uppvisa empati om de får en skriven text som beskriver hur en person känner, men inte om (som t.ex. jag läste på ett supportforum) deras mamma svimmar.
Det du läste på ett supportforum kan jag ju inte uttala mig om, men av erfarenhet vet jag att om mamma svimmar finns absolut förståelse och handlingskraft!

Kanske det. Se stycket närmast ovan och säg mig vilket som är empati.
Nu ser jag ju inte längre stycket ovan, men jag uppfattar det som att empati är förmåga att förstå att/hur andra tänker och sympati är förmåga att känna in andras känslor. Empati: jag ser att du är ledsen. Sympati: jag blir också ledsen.

De flesta man stöter på har självdiagnosticerat sig, men - som jag påpekade i mitt första inlägg - tillochmed proffsen kan bli så ivriga att sätta etiketter på folk att de blandar ihop inåtvändhet med aspergers.
Då är de ju inte proffs!
Och de som är självdiagnosticerade behöver man ju inte bry sig om.